Artisa
Artisa

INNHOLDSMARKEDSFØRING ER IKKE NOE NYTT


HVA ER INNHOLDSMARKEDSFØRING?

På en måte kan man si at innholdsmarkedsføring skjedde også i vikingetiden.  Mer om det senere. 


Stadig flere ser forretningsverdien av kontinuerlig å tilby verdifullt og nyttig innhold til potensielle og eksisterende kunder. Ofte ser vi at korte videoer på sosiale medier om hvordan man kan bruke bakepulver til en rekke nyttige ting gå skikkelig viralt. Dette skjer fordi mennesker ser på det som nyttig informasjon og samtidig får de en god følelse om de tar på seg oppgaven med å spre denne informasjonen.

God innholdsmarkedsføring kan ofte bli gjenstand for positiv deling i sosiale medier. Det er vår jobb i Artisa Signal å skape slike opplevelser for for partnere.

Strategien går ut på at sammen med Artisa Signal skal partneren engasjere sine kunder og potensielle kunder og bygge målbare, langsiktige relasjoner som har en sterk forretningsverdi. 

For å avlive noen påstander og myter, her er hva vi i Artisa Signal mener innholdsmarkedsføring IKKE er:

Reklame, PR-stunt, digitale bilag eller kjøpte umerkede annonser. Ikke kampanjepreget eller forretningssentrisk, men planlagt for en langsiktig publiseringsstrategi.

CONTENT MARKETING SLIK VI I ARTISA SIGNAL SER DET

KUNDEORIENTER INNHOLD SOM PUBLISERES I REDAKTØRSTYRTE MEDIER OG KANALER

En ren strategi. Ikke mer, ikke mindre. 


Det handler om å skape og distribuere relevant og verdifullt innhold for å tiltrekke og engasjere en tydelig målgruppe. Hensikten er å få kunder til å foreta lønnsomme handlinger på sikt. I en content marketing-strategi kan man publisere historier gjennom flere ulike kanaler (papir, digitalt, mobilt, sosiale nettverk etc.). 


Vårt arbeidsgrunnlag er at innholdet skal ha like høy journalistisk kvalitet som det du finner på redaksjonelle flater hos Dagbladet, Vi Menn, Tv2  og NRK. Dette kan vi til fingerspissene, fordi vi har tidligere jobbet i en årrekke for disse norske medieaktørene, samt utenlandske medier.


Kvalitetsinnhold med nytteverdi kan være blogginnlegg, video, bilder og undersøkelser.


Når en bedrift satser på  innholdsmarkedsføring promoterer de ikke direkte produktene og tjenestene sine, men bygger et langsiktig forhold. Det gjør de ved å lage nyttig innhold i alle fasene av kjøpsprosessen. Innholdsmarkedsføring kan sammenlignes med forretningsmodellen til etablerte norske mediehus. Forskjellen er at i stedet for å bruke antall sponset innhold og sponsorer som en suksessfaktor, bruker merkevarer salg som en suksessfaktor.

Riktig bruk av innholdsmarkedsføring tiltrekker og beholder kunder. Potensielle kunder kommer til deg, og du slipper å nå ut til de. Det gjøres ved å kontinuerlig produsere innhold for å endre eller forbedre en forbrukeratferd.

VIS - IKKE FORTELL

Et klassisk pianostykke må høres for å kunne nytes til fulle.


Skal en konsertarrangør trekke til seg betalende publikum fra en kresen, men svært musikkinteressert målgruppe, vil den gruppen lettere la seg begeistre om de gjennom lesing og historiefortelling får vekket egen fantasi slik at de ubevisst gjengir konsertopplevelsen i sitt indre.


De lever seg inn i fortellingen. Da må fremførelsen, instrumentbruken, miljøet, menneskene, lyset og luften beskrives og skildres med godt språk og kunnskap.

Show, don’t tell


Vår filosofi rundt oppbyggingen av god innholdsmarkedsføring er at de som lesere tekstene våre skal oppleve historien gjennom hendelser, ord, tanker, sanser og følelser fremfor en oppramset beskrivelse fra forfatterens side. Leseren kan trekke sine egne konklusjoner ut fra en rik og spennende tekst.


Med ordinær markedsføring forsøker du å vise at din bedrift er best på sitt område eller at dine produkter gir mest verdi for pengene. Med innholdsmarkedsføring så viser du omverden og kunder at du faktisk er billigst og best.

VIKINGENE

Nå skal vi komme tilbake til innholdsmarkedsføring i vikingetiden. Se for deg en smed som har en følelse av at kundene ikke bryr seg om produktene eller tjenestene han tilbyr. Vikingkrigerne i landsbyen oppleves som selvopptatte og fokusert på egne problemer, ønsker og behov. Smeden ser også at stadig flere velger å kjøpe billige sverd hos den nye smeden som kaller seg «Remi 1000».


Vi tror den smarte og kvalitetsbevisste smeden tok til å samle litt informasjon om vikingenes våpenbehov. Ved å prate lenge og vel med mennene som kom tilbake fra tokt, samlet han kunnskap om hvordan deres sverd, brynjer og våpen han selv hadde laget, oppførte seg praktisk ute i strid.

Denne informasjonen brukte han så til å lage dramatiske og spennende historier som senere ble nedtegnet og illustrert. De som fikk høre smedens dramatiske fortellinger om Jorviks lukt av blod på våt mark, jernets vilje til å la seg kvesse og klingens anatomiske form over senete hender, hadde absolutt ingen mulighet til å la være å fortelle slike spennende opplevelser videre til andre.



- HVORFOR KJØPER DE SVAKERE METALL OG DÅRLIGERE TREVERK BILLIG NÅR MINE VÅPEN ER DE ENESTE SOM TAKLER ET LANGT OG BLODIG SLAG?

Vikingesamfunnet vet nå hvilket utstyr som kreves for å kunne være tilstede når det settes seil og turen går hjem til Norge. De med Remi 1000-sverd ligger igjen på våt britisk landbruksjord.


Poenget med denne hypotesen med fri dikting fra gamle dager, er at vi mennesker alltid har fortalt historier. Gode, godt fortalte, rikt illustrerte og etterprøvbare historier har alltid gjort sterkest inntrykk og påvirket mest. Slik vil det være i fremtiden også. Innholdsmarkedsføring virker best for de som velger å fortelle og illustrere best.

Innholdsmarkedsføring er å lage interessant innhold, samle og dele informasjon som kundene dine leter etter, slik at du faktisk får deres oppmerksomhet. Innholdsmarkedsføring kan gi kunder og publikum nyttig informasjon før og etter kjøpet, og mens de handler. Det gjøres uten salgsfremmende budskap – og som et resultat av det, bryter innholdsmarkedsføring seg gjennom kjedelige artikler og støyende reklame. Reklame forbrukerne vet er reklame de ikke lengre tror på eller faller for.

SLIK LAGER VI GOD INNHOLDSMARKEDSFØRING

Sammen undersøker vi hvilke grupper av kunder som skal påvirkes av budskapet i innholdsmarkedsføringen.


Til de menneskene skal vi fortell lærerike og inspirerende historier. De som leser skal noe nytt som gjør at de husker merkevaren i lengre tid. Ved å være ærlig, transparent og åpen får leseren få tillit til merkevaren. I praksis er det hva suksesshistorien Buffer gjør med Buffers open blog.

VED Å MÅLE RESPONS KAN DU PERSONALISERE

Buffer er et automatiseringsverktøy for sosiale medier som hjelper til å planlegge nye innlegg i sosiale medier, samt å måle resultatene av publiserte innlegg. Produktet er verken revolusjonerende eller spesielt bedre enn hva andre tilbyr i samme prisklasse, men måten de markedsfører seg på, er veldig bra.


De baserer seg på åpenhet. Noe som alltid er smart for alle, utenom de som jobber for nasjonens hemmelige tjenester. Med sin blogg viser de frem hva de driver med og samtidig lærer bort hvordan du kan gjøre akkurat det samme. Blogginnleggene deres har stor verdi for potensielle og eksisterende kunder. 

Ifølge den prisvinnende gründeren og markedsføreren Neil Patel, kan blant annet informasjonsgrafikk doble trafikken din – om du gjør det riktig. Innlegg med bilder engasjerer brukeren mer enn de uten. Men grafikk, video og bilder må være av en kvalitet som stikker seg ut fra mangfoldet og mylderet alle blir eksponert for daglig.


Det hjelper lite å sitte på en god historie om den ikke fortelles på en skikkelig måte.

Følelsen av å slippe inn i en hemmelig verden av kunnskap og teknikker er hva Buffer skaper hos sine lesere. Når du leser bloggen deres, er det som om du har fått medlemskap i en hemmelig klubb.


De forteller historier spesifikke mennesker ønsker å høre. De viser løsningen på kjente problemer og de formidler det skikkelig bra. 


Personlig

Hvor mye vet du om kundene i markedet du skal være godt synlig og bli et førstevalg i? Ved å måle respons på innholdsstrategien kan du personalisere der det er mulig. På den måten vil leseren bygge opp en emosjonell tilknytning til din virksomhet eller merkevare. Et eksempel på hvordan dette kan gjøres og som absolutt alle greier å visualisere, er Coca Colas fremstøt for noen år tilbake. “Share a Coke” var strategien hvor alle fikk muligheten til å personalisere colaflasken. Alle elsker å se seg selv, sitt navn i sentrum for noe som er vellykket, kjent eller populært. Coca Cola lot sine kunder føle seg spesielle og i sentrum for mektige Coca Colas produkter. Resultatet av denne strategien var økt salg og at merkevaren ble et nasjonalt samtaleobjekt.

INNLEGG MED BILDER ENGASJERER MER ENN DE UTEN

Det er mange eksempler på kjente merkevarer med ubegrensede ressurser, men måten GoPro bygget seg opp på, er et fint og artig eksempel. I starten var GoPro faktisk et vanntett kamerahus for engangskamera som inneholdt 135-film.


Det var utviklet av surfe-nerds on myntet på de som ville surfe høye bølger og ta kule bilder. Se denne videoen vi fant på You Tube


Det GoPro tidlig forstod, var at visuelt innhold er utrolig effektivt. Informasjonsgrafikk og visuelt innhold øker trafikken din. Markedsføringsstrategien til GoPro handler i stor grad om kvalitet – både kvalitetsinnhold og kvalitetsprodukter.

Med 9,3 millioner YouTube-abonnenter og 17,4 millioner følgere på Instagram, viser at GoPro vet hvordan man lager visuelt kvalitetsinnhold.

DE FOKUSERER BARE PÅ BRUKEREN

Hva liker kundene deres?

De liker selvfølgelig bilder – utrolig fine bilder, derfor gir GoPro dette til dem sammen med gode produkter.


Hva kan vi lære av GoPro?

Bruk emosjonelle bilder. Visuelt innhold blir stadig mer effektiv i forbindelse med innholdsmarkedsføring.

EKSEMPLER FRA OSS


HER HAR VI SAMLET NOEN DYPLENKER TIL INNHOLDSMARKEDSFØRING VI HAR LAGET FOR VÅRE SAMARBEIDSPARTNERE.

Nå har du sjansen!



PRAT MED OSS


Erik og Hans Thomas er selvsagt klar for å svare på flere spørsmål du måtte ha om produksjon av innhold og bygging av strategier.

ROGER H. FARSTAD

Leder, Artisa

E-post: roger@artisa.no

Telefon: 95851940

ERIK HATTREM

Email: erik@artisa.no

Telefon: 40042174

Org. nr. 920412963

Artisa AS